Автор: Елена Стаматова
Когато се опитвате да намерите най-доброто лого за вашия бизнес, често се задава един въпрос, особено от дизайнерите: какво предпочитате – логомарк или логотип? Има огромно значение за брандинга, но също така е въпрос, който обикновено затруднява хората. В края на краищата, каква е разликата, нали и двете са просто лога? Но това, което познавате като лого, може да бъде под различни форми.
Ако не знаете каква е разликата между логотип и логомарк, не се притеснявайте. Много хора са точно толкова объркани, колкото и вие – достатъчно хора, което и ни накара да напишем цяла статия за това! В статията ще разгледаме какво е логотип, логомарк и лого, и основните разлики между тях. Ако планирате дизайн на лого или промяна на логото, хвърлете един бърз поглед по-долу, защото познаването им ще ви помогне да решите как да подходите при създаване на лого на вашия фирма.
Логото е визуалното представяне на вашата марка. Обикновено то се състои от изображения и текст.
Доброто лого е нещо повече – то показва с какво се занимава вашата компания и какви са нейните ценности. Правилното лого е важна стъпка в развитието на вашия бизнес. При избора измежду основните видове лого има много фактори, които трябва да вземете предвид.
Научете повече от нашата статия : “Какво е лого и Защо е толкова важно за твоя бранд?“
Логото е името на бранда което е оформено с живописен или стилистичен шрифт, но в основата си то все пак е просто текст
Най-общо казано - логото на бранда представлява символ
Комбинираното лого съчетава в себе си характеристиките на логотип и логомарк
В зависимост от това дали логата използват текст или визуални изображения, можем да ги разделим най-общо на:
Логотипът е лого, което е съсредоточено върху името на компанията или инициалите, докато логомарк е лого, което е съсредоточено върху символично изображение или икона. Общият термин “лого на фирма” се отнася за всички знаци, които представят дадена марка. Така че, когато дизайнерът ви пита дали искате логотип или логомарк, той всъщност пита дали искате текстово лого или лого с изображение. Логотип често се нарича и словни знаци или буквени знаци, докато логомарк са известни и като лого символи.
Комбинираните лога съчетават както текстови, така и картинни елементи. Тъй като логата трябва да се появяват на различни медии, материали, платформи и пространства, повечето марки създават лого на комбинирана марка и след това използват отделни логотипи или логомарки, когато е необходимо.
Примери – Adidas, Lacoste, MasterCard
Заслужава да се отбележи също, че напоследък компаниите използват повече от едно лого. Тенденцията, известна като адаптивен дизайн на лого, препоръчва да се използват различни варианти на логото в зависимост от мястото, където се намират. Например, една и съща компания може да използва логотип за бланката на електронната си поща, логомарк при изработка на рекламни материали или опаковки и комбинация за гигантски уличен билборд. Бизнесът трябва да обмисли различни концептуални сценарии и да определи правилните приложения за логото на своята марка.
Така че, за да обобщим, когато видите “логотип“, помислете за “текст”, когато видите “логомарк“, помислете за “изображение” и не забравяйте, че те могат да се комбинират. И когато ви попитат кое от тях искате, не забравяйте, че можете да изберете повече от едно, в зависимост от това къде и как планирате да използвате логото си.
Сега, след като изяснихме разликата между логотип и логомарк, нека преминем към същината: плюсовете и минусите на всеки от тях, за кои брандове са подходящи и как да ги проектирате най-добре.
Логотип на марката е творческата визуализация на името, което искате да представите. Той може да работи добре, но може и да не работи, защото трябва да бъде съчетан с логомарк и/или комбинирано лого.
Логотип обхваща всички лога, които включват текст или букви, независимо дали става въпрос за името на компанията, инициали (монограми) или понякога за подписа на дадено лице. Той обикновено насърчава разпознаването на името и се свързва с по-традиционни и формални подходи към брандинга.
Научете още за брандинга в нашата статия: “Какво е брандинг и как да използвате силата му?“
Успехът на един логотип зависи от това доколко типографският стил съответства на идентичността на марката. Черните, удебелени букви предполагат силна и стабилна марка, а цветните, лупинговидни курсивни букви – по-забавна и непринудена компания.
Не правете грешката да мислите, че логотипът е “по-лесен” от другите варианти. Всъщност може да се твърди, че е по-труден за проектиране от логомарк: и двете изискват дизайнерски решения като композиция, размер и цвят, но логотипа освен това трябва да се справя и с типографски решения.
2. Тествайте логотипа си при различни размери, за да сте сигурни, че той винаги е четлив.
3. Създайте версия на логотипа си, която е монохромна. Това ще ви бъде от полза, ако отпечатвате логото си върху рекламни материали, сувенири или върху хартия.
Логомарк може да бъде всеки символ, който ефективно комуникира за вас. Той може да работи или да не работи самостоятелно, защото трябва да бъде съчетан с логотип и/или комбинирано лого.
За да бъдете емблематични, първо трябва да имате емблема. Логомарк изобразява определени концепции или идеали по същия начин, по който фигурка от клечки изобразява човек. В правилните ръце логомарка може да бъде силно въздействащ инструмент, способен да промени начина, по който хората възприемат цялата фирмена идентичност на вашата марка.
Докато логотип имат силата на езика зад гърба си, логомарк трябва да се възползва максимално от визуалната комуникация. Различните форми предават различни идеи: кръговете са склонни да изглеждат игриви и непринудени, докато квадратите означават стабилност и увереност. Можете да манипулирате абстрактните форми, за да създадете нова визуална представа, уникална за вашата марка. Същото важи и за цветовете, размера и използването на негативното пространство.
Научете повече за избора на лого цветове от нашата статия: “Как да изберем цветове за лого: Пълно ръководство“
Комбинираното лого съчетава както текст, така и символи, за да създаде уникална идентичност на марката. Текстовият елемент на логото може да бъде началната буква на името на компанията, а символният елемент може да бъде икона или графика, представяща марката.
Щом сте прочели дотук какво е логотип и логомарк, може би се питате защо да не използвате и двата варианта? В много случаи комбинирането на логотип и логомарк в едно създава по-ефективно лого, отколкото всеки от тях самостоятелно.
По принцип комбинирането на логотип и логомарк ви дава най-доброто от двата свята, но понякога губите предимството на едното или другото. Не забравяйте, че можете да имате няколко лога, така че наличието на по един от всеки вид гарантира, че винаги можете да използвате перфектния избор за перфектното място.
Много собственици на малък бизнес се интересуват от дизайн на лого, но не са сигурни за най-доброто лого. Първата стъпка е да определите дали искате логото ви да бъде символно или функционално. Прочетете за предимствата и недостатъците на всеки тип.
Символното лого използва абстрактни изображения или няма връзка с предлагания продукт или услуга. Обикновено това са тип логомарк – като логото на Spotify и Playboy.
Функционалното лого включва символ, който представя бизнеса. В тази категория попадат логотипите, които изписват името на марката. Спомнете си за марки като Coca-Cola, eBay или CNN.
Символните лога могат по-ефективно да предизвикат емоционална реакция у тези, които ги виждат, тъй като не напомнят веднага за продукта или услугата, които представляват. Това може да бъде много ефективна стратегия за брандиране.
Но когато става въпрос за стартиращи или малки предприятия, тя може да предизвика и известно объркване и да доведе до пропуснати възможности.
Когато избирате лого, трябва да прецените дали целевата ви аудитория е по-склонна да реагира положително на абстрактно изображение, отколкото на такова, което прилича на продукта или услугата.
Например известното лого на Nike също може да представлява бързина и ловкост в спорта, като използва линии, които създават образ на движение, когато се погледне отстрани или с главата надолу.
Символните лога работят добре за марки, които вече са широко разпознаваеми.
Функционалните лога са по-подходящи, когато искате символът да предаде веднага вашия продукт или услуга. Те са добри варианти за малки бизнеси, които искат да изградят познаваемост на марката.
Ако искате да разберете какъв тип лого ще подхожда на вашата марка, обърнете се към експертите по лого дизайн от Elista.bg
Когато става въпрос за създаване на лого, имате толкова много възможности за избор. От решаващо значение е да изберете лого, което перфектно представя кои сте вие като марка. Затова трябва да проучете вариантите дали да заложите на лого дизайн: от професионалист или с безплатна програма. При първия, може да разчитате на богат опит и съвети при избора на лого, докато при втория – трябва да се доверите изцяло на вашите знания, способности и експертна оценка.
Запомнете: логото е най-важният актив на вашата марка, затова направете всичко възможно, за да го изберете правилно. Но не се притеснявайте, ако ви липсва опит в областта на дизайна. Тъй като имаме голям опит в тази област, ние от екипът за изработка на лого от Elista.bg разбираме стойността на нашите клиенти и какво очакват от нас. Предлагаме висококачествен лого дизайн на конкурентна цена, като ви предоставяме работата с професионален дизайнер, което е вашата застраховка за постигане на отличен резултат.
Искате ли да научите повече за създаването на лого от нулата? Разгледайте нашето пълно ръководство: Как да си направим безплатно лого, където ще се запознаете с всички възможности и как да ги използвате.